reisverhaal 2: San Diego en San Francisco mei 2016

Zondag 15 mei 2016
Aankomst in San Diego, westkust van Amerika. Net over de grens van Mexico
Eerst in de vroege ochtend al aantreden ( anders kan ik het echt niet noemen) in de grote zaal voor douane controle. Alleen de Amerikaanse paspoorthouders van Amerika mochten wat langer in hun bed blijven liggen.
Ik dacht dat ik toch wel wat gewend was tijdens customsclearing maar deze show ontbrak nog. Het was nodig omdat wij vanuit Miami vertrokken waren, via Mexico weer terug Amerika binnen kwamen. Het was niet alleen voor de reizigers maar ook voor sommige bemanningsleden.
Het is dat het applaus ontbrak toen ze de zaal binnenkwamen, netjes achterelkaar de trap af. Dan werden de rugzakken uitgepakt, stempels en aanverwante dingen uitgepakt en netjes weggezet.. Inderdaad een show waar ik eigenlijk alleen maar om moest glimlachen en hoopte dat het snel voorbij zou gaan aangezien wij ook nog moesten ontbijten op een bepaald tijdstip en dan het schip moesten verlaten.
Foto nemen mocht niet anders had ik het graag gedaan.
Echter nadat alles gesetteld was ging het ook wel vrij vlotjes. Dat is echt iets wat ik de dienstdoende bemanning mee moet complimenteren. Ze hielden alles netjes in de gaten zodat er een goede doorstroming was als er plekken vrij waren. De bureaucratie van de ambtenaren is overal hetzelfde vrees ik.

En dan was het na het ontbijt echt tijd om het schip te verlaten, onze bagage op te halen bij het depot en dan richting huurauto voor 3 dagen. Althans Marnix ging richting huurauto en ik bleef rustig met de koffers op het havenbankje zitten wachten, kijken naar alle opgetogen nieuwe reizigers voor 3 dagen. Zelfs een hele schoolklas ging aan boord. Althans checkten in en moesten dan rustig wachten totdat ze op het schip mochten. Spanning en blijheid was te zien op vele gezichten.
Nog wat foto’s maken van het schip en daar kwam onze flitsende huurauto.

Koffers erin en op weg naar ons hotel in het Gaslampdistrict.
Aangezien het nog vroeg was konden we de koffers achterlaten in het hotel en gingen we op weg naar onze eerste stop.
San Diego Zoo
Volgens Marnix die er al eens eerder was geweest een absolute must en ik moet ook zeggen dat het een hele mooie dierentuin of beter dierenpark is. Natuurlijk wilde ik de panda’s zien maar eerst tijd voor een rondtoer per treintje door het park heen. Je kreeg zo een goed beeld van wat waar allemaal te zien was. Helpt enorm om je weg te vinden zeker als ik sommige hellingen bekeek.
Lopend viel het eigenlijk wel mee, hoewel dit mijn eerste dierenpark is waar roltrappen aanwezig waren om je hogerop te brengen. Wel makkelijk.
We zagen een dierenproject van een hond met een luipaard. ( er zijn meerdere van deze projecten ) om een vertrouwensband op te bouwen.
Ruim ‘n uur hebben we in de rij gestaan voor de 2 zwart witte panda’s maar ik heb ze gezien, zoals ook de rode panda’s, koala’s, vrij rondvliegende kolibrie’s en nu ik daaraan terug denk is de Zoo ook de enige plek waar ik ze heb gezien. En nee ze waren niet opgesloten of zo. En wat zijn ze snel. Zo zie je ze, pak je heel snel je fototoestel, zie je ze nog en dan ineens opgenomen in de struiken door hun schutkleur. Na een paar keer geprobeerd te hebben, heb ik het maar opgegeven. En zo maar genoten van ze.
Bloeiende struiken en bomen, de uren gingen snel voor bij en ineens hoorden we de bekende toon, die wij de afgelopen 2 weken regelmatig hoorde. De Mickeyhoorn van de Disney Wonder, het schip was klaar voor de afvaart richting Mexico.
Met een glimlach hoorde we de hoorn een paar keer gaan, wetende wat er op dat moment op het bovendek te zien was en zeiden we zachtjes tegen elkaar: “tot woensdag”

Met de nodige inkopen gingen we tegen sluitingstijd terug richting het hotel. Een zeer steriele hotelkamer/penthouse zoals ze dat noemen. Schuiframen en uitzicht. Voorzover je wat kon zien door de aanslag aan de buitenkant..Maar dat mocht de pret niet drukken, we zaten vlakbij de hoofdstraat van het Gaslampdistrict en blijkbaar is zondag showdag van de American Cars.
Dus bij sommige van deze auto kwamen de vonken al dan niet echt onder de auto vandaan.
Even wennen bij de wat goedkopere restaurants, overal grote tv schermen met daarop sportwedstrijden. maar we hebben lekker gegeten en de rest neem je dan op de koop toe. Hadden ook om de hoek een top ontbijtrestaurant. Alles vers gemaakt en puur natuur. Als we ooit nog eens terug komen in San Diego dan weten we 21 te vinden.

Maandag was het onverwacht Disneyland bezoeken. Ik had gehoord dat het ongeveer anderhalf uur rijden van San Diego was en hoewel het niet op de planning stond, kon ik mij deze kans niet laten ontglippen. Disneyliefhebbers als wij zijn.
Marnix was er al eens eerder geweest maar voor mij de eerste keer.
We dachten dat het niet zo druk zou zijn maar kwamen wat bedrogen uit.
Het is kleiner dan Disneyland Parijs maar wat ademt het nog de sfeer van Walt Disney himself uit. Kneuterig, gezellig en rides die alleen daar te doen zijn buiten de attracties die je ook in andere Disney parken vindt. Ook hier hadden ze pineapple float alleen zonder vanille ijs maar we moesten het toch proberen. <3 IMG_0388
Tijdens de rit naar Los Angeles ( terugweg was donker) heb ik genoten van de omgeving. Hoe anders dan de oostkust. Heuvels, meer groen en vooral meer rust en ruimte. En als ik dus moet kiezen tussen de hektiek, zomerhitte, drukte van de oostkust geef mij dan maar de ruimte en minder warm van de westkust.
Het staat zeker nog op een lijstje om dit verder te ontdekken.
Ik moet trouwens toch zeggen dat San Diego een relaxte stad is. Marnix gaf het al aan maar je moet het toch zelf ervaren. Een aangename verrassing voor mij. Of het komt doordat er misschien wat invloed vanuit Mexico is weet ik niet. Maar echt zo’n kalm maar, maak je niet druk mentaliteit.

Dinsdag bezochten we Balboa park. Toen wij zondag terugreden van de Zoo kwamen we er al langs en kregen een glimp te zien van een muziekfestival. We zaten dinsdag wat te dubben wat te gaan doen en kregen dus dit advies.
We hebben er geen spijt van gehad, het is heel multicultureel en er is van alles te zien, doen, luisteren, ervaren. Eigenlijk heb je te weinig aan 1 dag tenzij je specifiek uitzoekt wat je wilt zien. Ons kennende gebeurt dat bijna nooit aangezien ik altijd wel weer iets anders wil zien.
Maar we hebben de Japanse Tuin bezocht, botanische tuin met vooral orchideeplanten. Een prachtige oude vijgenboom bewonderd. Het spoorwegmuseum, veel gelopen en voordat je het weet zijn sommige shops al gesloten. Het sluit daar gewoon om 4 of 5 uur.
Veel straatmuzikanten. Bedelaars die hun droom najagen en vragen of je hen wilt helpen.
IMG_0480IMG_0501IMG_0553IMG_0555IMG_0576IMG_0577

We zijn de grote brug overgereden omdat Marnix het Coronado Springs hotel wilde zien/ fotograferen. ( In Walt Disney World resort (Orlando) hebben ze verschillende hotels als resort nagebouwd. Tijdens onze huwelijksreis hebben wij de 2e week in Coronado Springs resort doorgebracht, vandaar dat hij het origineel wilde zien in San Diego) en heb ik even genoten van zee en strand.

Woensdag was het weer terug op de boot voor ons laatste reis naar Vancouver maar eerst zijn we in de Old Town van San Diego geweest. Men zegt dat daar de oorsprong ligt van San Diego in de periode van het “wilde westen” In ieder geval is het een leuk westerngedeelte om te zien. En de rest ach het verhaal is mooi en roept je verbeeldingskracht erg naar voren. <3. IMG_0629

Daarna moest de auto weer terug en herhaalde we het stukje van afgelopen zondag. Ik zittend op een bankje met onze inmiddels 4 koffers. Wachtend totdat Marnix weer terug was en we weer terug het schip op konden gaan.

Dat is wel weer het leuke als je terugkomt op hetzelfde schip en je herkent wordt. Het voelt dan toch als een beetje thuiskomen. Onze kamer lag dit keer aan de andere zijde van het schip, port side voor de kenners.
Verder verandert er niet zo veel. Behalve voor ons het grote verschil dat het nu een gewone cruise was ipv toch een beetje het speciale van de Panama cruise. Andere mensen, wat minder activiteiten maar ook de temperatuur.
Het begon kouder te worden en waar we tijdens de vorige cruise blij waren met de airconditioning merkte we nu dat we deze steeds warmer gingen zetten. De kleding met lange mouwen kwam te voorschijn en ook waren er niet alleen handdoeken te zien bij het zwembad maar ook fleecedekens. Het zwembad werd niet meer zo fanatiek gebruikt, de whirlpools daarentegen wel.

Bij het verlaten van San Diego gingen we redelijke ruwe zee tegemoet. En dat hebben we geweten. Gelukkig vingen de stabilisatoren aan de zijkant van het schip veel rollingen op maar je voelde het schip toch wel meedeinen met de golven. Het heeft ook wel wat om ‘s avonds als je in bed ligt in slaap gewiegd wordt. Alleen niet te dicht bij de rand liggen. 😉
Er zijn mensen ziek geworden, sommige zo ziek dat ze 2 dagen later in San Francisco van het schip gegaan zijn.IMG_0708

San Francisco 20 mei

De stad die ik wilde zien, vraag me niet waarom maar het is gewoon zo. Net als met de doortocht door het Panama kanaal.
San Francisco staat voor mij als een non Amerikaanse stad terwijl het dus in de staat California ligt. Maar ergens…. ach.
Vroeg in de ochtend zouden we onder de Golden Gate Bridge doorvaren, dus dat was vroeg opstaan. Sommige dingen moet je niet willen missen als je de kans krijgt.
De zon begon net op te komen en dan ineens duikt ze op uit de mist. De contouren van de Golden Gate Bridge.
En vaar je de baai van San Francisco binnen, terwijl je onder de brug doorvaart klinkt de Mickey hoorn en hoor je het weerkaatst terugkomen via echo. Traditie wil dat geliefden elkaar een zoen geven tijdens de onderdoorvaart en dat hebben we ook gedaan, de betekenis weet ik nog steeds niet.
We hadden een lange dag in San Francisco voor de boeg. in de avond afgesproken met bekenden die wij al eerder op de Disney Magic hadden ontmoet en verder konden we de dag zelf indelen. We hebben het Walt Disney Museum bezocht en gemerkt dat de tijd die we gekregen hadden gewoon veel te weinig was als je een liefhebber bent en ook dat staat op het nog eens to do lijstje. IMG_0816
We hebben een stadsrondrit gemaakt met een mooi overzicht over San Francisco, de superhoge, zigzagstraat gezien. Ik heb weinig foto’s gemaakt vanuit de bus, langs Chinatown geweest en toen we weer terug waren moesten er nog wat regeldingen gedaan worden en werd het dus wat snellopend in de buurt van de haven ;-).

Vergeleken met San Diego ervaarde ik San Francisco meer de drukte en dat lag niet alleen aan de hoge gebouwen.
Dan het bezoeken aan het toeristische centrum Fishermans Warf.

We hadden daar afgesproken en het was heerlijk om ze weer te zien en bij te praten. Facebook heeft voordelen maar echt even zien en kletsen is toch veel beter. Op dit moment van schrijven maken zij een riviercruise in Europa.
Het was toch wel wat frisser geworden merkten we in de avond, de zeeleeuwen/ – honden lagen te slapen in het ondergaand zonnetje en na afscheid genomen te hebben wandelden we weer terug richting cruise schip.

Nagenietend van een fijne dag, een mooie avond en ploften we even neer in de Cruise terminal om de gratis Wifi. Tja als het kan, dan kan het.

Voor hen die willen weten waarom niet naar Alcatraz, er waren geen kaarten beschikbaar voor die dag.